Τετάρτη 9 Μαρτίου 2016

Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η EBRD και το IFC πισω απο κάθε "επενδυτικό" έργο ΣΔΙΤ

Η χρηματοδότηση έργων από το Πακέτο Γιούνκερ απόλυτος πρωταγωνιστής
art 1652  9march2016


Οι αναπτυξιακές προοπτικές που διανοίγονται στο πλαίσιο του "πακέτου Γιούνκερ" είναι στο επίκεντρο της πρώτης ημέρας των εργασιών του συνεδρίου "Χρηματοδότηση Έργων και Επενδύσεων: Η Επόμενη Ημέρα", που διοργανώνει σήμερα και αύριο στο ξενοδοχείο Caravel η Πρωτοβουλία A- Energy, με την ευγενική συνεργασία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής - Αντιπροσωπεία στην Ελλάδα, τη συμμετοχή των συναρμόδιων υπουργείων, φορέων, σημαντικών χρηματοοικονομικών οργανισμών, τραπεζών και του ιδιωτικού τομέα.

Στο επενδυτικό σχέδιο για την Ευρώπη, όπως σημειώνεται σε ανακοίνωση, αναφέρθηκε κατά την ομιλία του ο Αναπληρωτής Επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, κ. Αργύρης Περουλάκης, τονίζοντας ότι απαιτείται η μεγαλύτερη δυνατή κινητοποίηση, καθώς ήδη το σχέδιο έχει αποδώσει έργα περί τα 60 δισ. ευρώ σε όλη την Ευρώπη.

Το σχέδιο (που συνήθως ονομάζεται "πακέτο Γιούνκερ") χωρίζεται σε δύο κατηγορίες, τα μεγάλα έργα που γίνονται από ιδιώτες ή μέσω ΣΔΙΤ, καθώς και στα έργα που αφορούν στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ), η χρηματοδότηση των οποίων δεν γίνεται απευθείας, όπως στην πρώτη κατηγορία, αλλά μέσω ενδιάμεσου φορέα, ο οποίος σημειώνεται ότι στην Ελλάδα δεν υφίσταται ακόμα. Ο κ. Περουλάκης είπε ότι το θέμα του ενδιάμεσου φορέα συζητείται και εξέφρασε την ελπίδα σύντομα να υπάρξει αποτέλεσμα.

Ο Ειδικός Γραμματέας ΣΔΙΤ του υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, κ. Νίκος Μαντζούφας, αφού διάβασε χαιρετισμό του υπουργού κ. Γιώργου Σταθάκη, υπογράμμισε ότι το πλέον ζωτικό θέμα της ελληνικής οικονομίας είναι η χρηματοδότηση των επενδύσεων. Το νέο υπόδειγμα αναπτυξιακού μοντέλου, σημείωσε, περιλαμβάνει κοινωνικά χρήσιμα έργα, μικρής και μεσαίας κλίμακας.

Αναφερόμενος στις πρωτοβουλίες του υπουργείου, υπενθύμισε ότι την περασμένη εβδομάδα τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για τις παραχωρήσεις, ενώ τόνισε ότι είναι αναγκαία η πλήρης ενεργοποίηση των θεσμικών χρηματοδοτικών φορέων, όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η EBRD και το IFC. Επίσης, ανέφερε ότι τα υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών έχουν αποστείλει επιστολή σε όλα τα άλλα υπουργεία και τους θεσμικούς φορείς για την υποβολή προτάσεων ένταξης έργων στο "πακέτο Γιούνκερ". Στόχος είναι η διαδικασία αυτή να καταλήξει σε ένα κατάλογο 25 έργων. Η προθεσμία υποβολής προτάσεων λήγει στα τέλη Μαρτίου.

Αναφορά έκανε και στο θέμα των διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς για τη διευθέτηση του δημοσίου χρέους, λέγοντας ότι αυτές αφορούν στην περίοδο 2022-2048.

Από την πλευρά της η βουλευτής και Υπεύθυνη του Τομέα Ανάπτυξης της Νέας Δημοκρατίας, κυρία Άννα Ασημακοπούλου, υπογράμμισε ότι η χώρα χρειάζεται ένα οργανωμένο αναπτυξιακό σχέδιο που θα βασίζεται στη συνεργασία του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, στη βάση της ανταποδοτικότητας, την αξιοποίηση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων και τη χρήση κριτηρίων διασφάλισης της χρηματοδότησης, της βιωσιμότητας των επενδύσεων και της ανάληψης ρίσκου.

Βασικές αρχές, είπε, είναι ότι η ανάπτυξη θα έρθει κατά βάση από την ιδιωτική πρωτοβουλία, ενώ τόνισε χρειάζεται ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης, σοβαρότητα και υπευθυνότητα.

Ο βουλευτής και Τομεάρχης Υποδομών του ΠΑΣΟΚ, Γιάννης Μανιάτης, επισήμανε ότι η χώρα μας πρέπει να έχει εξωστρέφεια και γι' αυτό χρειάζεται η βελτίωση του πολιτικού περιβάλλοντος καθώς και να περιοριστεί αυτό που χαρακτήρισε "πολιτική αμφιθυμία". Ιδιαίτερα στάθηκε στο θέμα των τοπικών κοινωνιών, σημειώνοντας ότι πρέπει να πεισθούν για να αποδεχθούν τις επενδύσεις.

Πρέπει, σημείωσε, να υπάρχει στις επενδύσεις ρήτρα τοπικής απασχολησιμότητας και τοπικής οικονομικής ωφελιμότητας. Επιπλέον, τόνισε ότι πρέπει να αλλάξει η δομή της δημόσιας διοίκησης και το κράτος να μετατραπεί σε έναν project manager για τα δημόσια έργα, διατηρώντας ταυτόχρονα έναν εποπτικό και ρυθμιστικό ρόλο.

Ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Υποδομών κ. Γιώργος Δέδες, τόνισε από την πλευρά του ότι βρισκόμαστε σε εντατική επανεκκίνηση των μεγάλων έργων, αναφερόμενος τόσο στις παραχωρήσεις των αυτοκινητοδρόμων όσο και στη διεύρυνση του οδικού δικτύου. Όπως είπε, πλέον ολοκληρώνονται συγχρηματδοτούμενα έργα σε όλη τηνΕλλάδα, ενώ προσέθεσε ότι η κυβέρνηση έχει απορροφήσει το 100% των σχετικών κονδυλίων από το ΕΣΠΑ.

Ο κ. Δέδες αναφέρθηκε σε τρία έργα αιχμής, την επανεκκίνηση του Μετρό Θεσσαλονίκης, την αναβάθμιση του Αερολιμένα Θεσσαλονίκης, καθώς και στο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Επίσης, είπε ότι το υπουργείο Υποδομών έχει καταθέσει προτάσεις για ένταξη "ώριμων" έργων στο "πακέτο Γιούνκερ", που αφορούν κυρίως στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών.

Η Γενική Γραμματέας επί θεμάτων Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κυρία Πέτη Πέρκα, είπε κατά την ομιλία της ότι έχουν προταθεί να ενταχθούν στο "πακέτο Γιούνκερ" τρία σημαντικά έργα. Αυτά είναι ο κεντρικός σταθμός υπεραστικών λεωφορείων στον Ελαιώνα, η αναδιάρθρωση και εκσυγχρονισμός των συγκοινωνιών της Αττικής και η ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων.

Ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Μιχάλης Βερροιόπουλος, ότι στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής στόχος είναι η μείωση του κόστους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω της προώθησης υβριδικών έργων ΑΠΕ και των ανεμογεννητριών στα Μη Διαδυνδεδεμένα Νησιά, καθώς και την άμεση ενίσχυση του ΑΔΜΗΕ από το ΕΠΑΝΑΚ. Ο κ. Βερροιόπουλος προσέθεσε ότι μέσω του "πακέτου Γιούνκερ" μπορούν να χρηματοδοτηθούν έργα αντλησιοταμίευσης και μικρά υδροηλεκτρικά έργα, καθώς και έργα για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας στο διασυνδεδεμένο δίκτυο.

Για τον τομέα του φυσικού αερίου, επισήμανε το ενδεχόμενο χρηματοδότησης νέων σταθμών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, ενώ αναφέρθηκε και στην αναβάθμιση του σταθμού της Ρεβυθούσας από τα κονδύλια του ΕΣΠΑ.

Στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας, είπε ότι σύντομα θα ανακοινωθεί το νέο πρόγραμμα "Εξοικονόμηση κατ΄Οίκον", το οποίο, τόνισε, θα είναι πιο ευέλικτο και λειτουργικό, ενώ αναφέρθηκε και στον κρίσιμο ρόλο που καλούνται να παίξουν σε αυτό τον τομέα οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Τέλος, σημείωσε ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο παροχής κινήτρων για την συμπαραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας από βιομάζα.

Τέλος, ο Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, κ. Δημήτρης Τζώρτζης, αναφέρθηκε στο πρόγραμμα "Σύζευξις" που αφορά στις "έξυπνες" πόλεις" και την επέκταση των "έξυπνων δικτύων". Στον τομέα της ευρυζωνικότητας, σημείωσε, είναι σε εξέλιξη δύο έργα-πυλώνες: Το ένα είναι το Regional Broadband Extension για την κάλυψη των κενών που υφίστανται από τους ιδιώτες παρόχους, ώστε κάθε νοικοκυριό να έχει πρόσβαση σε ταχύτητα δικτύου 30 mbps ως το 2020 και το δεύτερο είναι το Superfast Broadband. Το έργο αυτό θα έχει προϋπολογισμό 200 εκατ. ευρώ (δημόσιας παρέμβασης) και θα περιλαμβάνει δύο "κουπόνια" ενίσχυσης.

Σε ό,τι αφορά το "πακέτο Γιούνκερ" θα χρηματοδοτηθούν προγράμματα με μόχλευση, καθώς, όπως είπε, οι ιδιώτες πάροχοι δεν είχαν στο παρελθόν το αναγκαίο οικονομικό "βάθος". Κρίσιμος είναι και ο ρόλος των τραπεζών, καθώς και των εγγυήσεων που θα χορηγηθούν. Τα σχέδια, υπογράμμισε, είναι ανοικτά και διάφανα, πάνω στο τραπέζι.
http://www.ypodomes.com/
www.fotavgeia.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: