Σάββατο 18 Οκτωβρίου 2014

ΜΕΣΩ ΑΛΛΑΓΗΣ ΤΟΥ 4013/11 ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΣΥΝΕΤΑΙΡΟΙ ΜΕ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑ ΠΛΕΟΝ

Χατζηαναγνώστου Γιώργος

Και ενώ οι εξελίξεις μετά τα συνεχή Stress Test στον Τραπεζικό Κλάδο τρέχουν ,την Βlack Rock να εξακολουθεί να επεξεργάζεται τα στοιχεία αξιολόγησης ,την αγορά να καταρρέει καθημερινά ,τα ανείσπρακτα χαρισμένα δάνεια ,τα κόκινα δάνεια αλλά και οι βεβαιωμένες οφειλές να σφίγγουν τον κλοιό η επόμενη μέρα πλησιάζει.
Πλησιάζει γιατί οι επικείμενες αλλαγές στον Πτωχευτικό Κώδικα ,στην "Ρύθμιση" των οφειλών ,την εφαρμογή της Β ευκαιρίας (λήγει 15/3/2015 η προθεσμία από την Ε.Ε.) είναι σίγουρο ότι θα επηρεάσουν την αξία του Τραπεζικού συστήματος αλλά και την οποιαδήποτε πιθανότητα ανόρθωσης της Ελληνικής Οικονομίας .
Βέβαια οι προτάσεις και το ύφος των 'διαπραγματέυσεων" που 'διαρρέουν" δείχνουν για άλλη μια φορά την αναντιστοιχία επικοινωνίας των Πολιτικών με την βάση της κοινωνίας και την βάση της πραγματικής αγοράς.
Το θέμα των πλειστηριασμών εξακολουθεί να καίει και εκείνο που διαφαίνεται είναι η τροποποίηση του νόμου Κατσέλη έτσι ώστε τα δικαστήρια να προβούν σε τελεσίδικες κατασχέσεις ,
Αυτό όμως πρέπει να εναρμονίζεται με κεφαλαιακή επάρκεια των Τραπεζικών επιχειρήσεων όπως φαίνεται και η καθυστέρηση εφαρμογής της κατάσχεσης της Α κατοικίας μάλλον θα μετατοπιστεί στο 2016 διαχωρίζοντας πρωτίστως το όριο της μοναδικής κατοικίας και της πρώτης κατοικίας προς όφελος των Ιδρυμάτων ασφαλώς.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν θα σκαρφιστούν κάτι για να αξιοποιήσουν οι σημερινοί Ραντιέρηδες (Τραπεζικές επιχειρήσεις) την ακίνητη περιουσία των πολιτών .
Στα εντυπωσιακά που θα δούμε είναι η μετατόπιση του κλάδου των Τραπεζών απο πιστωτικά Ιδρύματα σε συνεταίρους και  συμμέτοχους με τις επιχειρήσεις κάτι που δεν συνάδει με την Δεσπόζουσα θέση και τον θεωρητικό ρόλο τους.
Βέβαια θα πήτε εδώ έχουν γίνει άλλα και άλλα  πλην όμως εδώ ξετυλίγεται το κουβάρι των στόχων των Τραπεζικών επιχειρήσεων πλέον οριστικά .
Βάλαμε τον λύκο να φυλάει τα πρόβατα.   

ΤΟ ΥΠΑΡΧΟΝ ΠΤΩΧΕΥΤΙΚΟ
Όμως ας δούμε τι ισχύει σήμερα για τις επιχειρήσεις που μπορούν να υπαχθούν σε διαδικασία Πτώχευσης χωρίς να υπάρχει προ πτωχευτικό Δίκαιο αλλά και να μην εντάσσονται οι επιχειρήσεις κάτω των 500,000€ που είναι και η πλειονότητα των υφισταμένων επιχειρήσεων στην Ελλάδα .Δηλαδή ακόμα και εδώ υπάρχει αρνητική διάκριση κατά των ΜμΕ που αποτελούν την ραχοκοκαλιά της Ελληνικής Οικονομίας .

Να δούμε πως λειτουργεί σήμερα ο   νόμος  ( ο νόμος 4013/11 ) που ρυθμίζει το βασικό κομμάτι του πτωχευτικού δικαίου,  την εξυγίανση των επιχειρήσεων.

Με βάση αυτόν, η επιχείρηση που θέλει να υπαχθεί σε διαδικασία εξυγίανσης, αιτείται από το δικαστήριο να ανοίξει γι αυτή η παραπάνω διαδικασία, δηλ. το δικαστήριο να αποφασίσει ότι καλώς η εταιρεία θέλει να υπαχθεί στην διαδικασία εξυγίανσης  ( όχι να επικυρώσει την συμφωνία εξυγίανσης, αυτή έρχεται στην συνέχεια ).

Ταυτόχρονα οι περισσότερες των επιχειρήσεων, με την αίτηση ανοίγματος της διαδικασίας εξυγίανσης, αιτούνται την αναστολή των όποιων δικαστικών ενεργειών ( από εγγραφή προσημειώσεων μέχρι την  επιβολή κατασχέσεων και πλειστηριασμούς ) όχι μόνο για τα περιουσιακά στοιχεία της επιχείρησης αλλά και για τα περιουσιακά στοιχεία όλων των εγγυητών των δανείων που τυγχάνει να είναι και εκπρόσωποι της εταιρείας.
 Το αίτημα τους συνήθως γίνεται δεκτό είτε εν μέρει είτε εξ ολοκλήρου. 

Με τον τρόπο αυτό, όχι μόνο πετυχαίνουν το πάγωμα όλων των ενεργειών των τραπεζών, του Δημοσίου, των ασφαλιστικών οργανισμών και γενικά όλων των πιστωτών κατά της επιχείρησης  και κατά των εκπροσώπων της , αλλά για μεγάλο σχετικά διάστημα, εκμεταλλευόμενες τα παράθυρα του νόμου, συνεχίζουν να κερδίζουν από την έστω και μερική, λειτουργία  της επιχείρησης μην εξοφλώντας καμία υποχρέωση τους, ακόμα και την μισθοδοσία των  εργαζομένων. 

Θα δούμε πως γίνεται αυτό μέσα από την καθημερινή εφαρμογή του νόμου        

Αφού λοιπόν,  περνά ένα διάστημα μερικών μηνών  μετά την κατάθεση από την επιχείρηση του αιτήματος ανοίγματος διαδικασίας εξυγίανσης  (με βάση  το νόμο το δικαστήριο είναι  υποχρεωμένο να  συζητήσει  το αίτημα  της  εντός διμήνου από την κατάθεση του, αλλά συνήθως η αιτούσα ζητά αναβολή, η οποία της δίνεται ), το δικαστήριο αποφασίζει συνήθως καταφατικά στο άνοιγμα αυτής της διαδικασίας ,  ορίζει ένα μεσολαβητή που έχει σαν αποστολή να πετύχει την σύναψη συμφωνίας μεταξύ της επιχείρησης και των πιστωτών της  και στην συνέχεια μετά την δημοσίευση της απόφασης, στο Δελτίο Δικαστικών Δημοσιεύσεων και στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο ( η δημοσίευση  αυτή γίνεται από την αιτούσα επιχείρηση, η οποία συνήθως αργεί να την πραγματοποιήσει ), ο μεσολαβητής αναλαμβάνει την αποστολή του.
Αυτός έχει ένα διάστημα τεσσάρων  μηνών να καταθέσει την πρόταση του. Καθώς όμως  δικαιούται παράτασης ενός μηνός μετά το πέρας των τεσσάρων μηνών, συνήθως ζητά την παράταση. Η δικάσιμος της αίτησης παράτασης και η απόφαση επί του αιτήματος  του μπορεί να καθυστερήσει ως  και δύο έτη.  
Το δικαστήριο συνήθως κάνει δεκτό το αίτημα παράτασης του.  

Εν τέλει συζητείται ένα σχέδιο εξυγίανσης από τα ενδιαφερόμενα μέρη, μετά την παρέλευση αρκετού χρονικού διαστήματος.
Αφού σε αυτό συναινέσει τουλάχιστο το  60% των πιστωτών στο οποίο να περιλαμβάνεται το 40% των ενυπόθηκων  δανειστών ( αυτών που σε ασφάλεια των πιστώσεων τους, έχουν γράψει προσημείωση ), ο μεσολαβητής καταθέτει το σχέδιο προς επικύρωση στο δικαστήριο.

Σε περίπτωση που  το προτεινόμενο σχέδιο επιφέρει αλλαγές ( κουρέματα ) ως προς τις οφειλές σε φόρους, ασφαλιστικούς οργανισμούς και σε εργαζόμενους, ο μεσολαβητής  είναι υποχρεωμένος να τους καλέσει στο δικαστήριο προκειμένου να εκθέσουν τις απόψεις τους.

Συνήθως σε αυτό περιλαμβάνεται η εξόφληση των υποχρεώσεων σε φόρους και ασφαλιστικούς οργανισμούς σε 100 ή 120 μηνιαίες δόσεις με πάγωμα των προσαυξήσεων ενώ για τις οφειλές σε εργαζόμενους προβλέπεται η έντοκη εξόφληση τους σε 12 μηνιαίες δόσεις.  

Το αρμόδιο δικαστήριο συνήθως επικυρώνει το σχέδιο και αφού η απόφαση δημοσιευθεί ,   το σχέδιο κατατίθεται από την επιχείρηση  στο Δελτίο Δικαστικών Δημοσιεύσεων και στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο, για δημοσίευση.

Μετά από αυτή την δημοσίευση το σχέδιο εξυγίανσης ισχύει, και είναι δεσμευτικό τόσο για τους πιστωτές  που έχουν συναινέσει σε αυτό όσο  και για τους μη συναινούντες.

Με βάση το ως τώρα ιστορικό των αιτημάτων εξυγίανσης προκύπτει ότι θεωρείται σύντομη η διαδικασία εξυγίανσης που ολοκληρώνεται εντός δύο ετών.  

Ο νόμος καταλαβαίνοντας το χρονοβόρο της παραπάνω διαδικασίας, δίνει την δυνατότητα στην επιχείρηση να την παρακάμψει και να ζητήσει την άμεση επικύρωση ενός σχεδίου εξυγίανσης με την προυπόθεση ότι μετά από διαπραγματεύσεις με κάποιους από τους πιστωτές της θα έχει καταφέρει να έχει  την συναίνεση του 60% του συνόλου των πιστωτών στο οποίο να περιλαμβάνεται το 40% των ενυπόθηκων  δανειστών ενώ για τις υποχρεώσεις της σε δημόσιο, ασφαλιστικούς οργανισμούς και εργαζόμενους προβλέπει ότι και προηγουμένως.

Και αυτό το σχέδιο επικυρώνεται από το Δικαστήριο.

Παρ΄ όλο που το παραπάνω φαίνεται απολύτως  λογικό, στην πραγματικότητα λειτουργεί τελείως αντίθετα από ότι φαίνεται ότι επιδιώκει,  καθώς κατηγοριοποιεί τους πιστωτές σε αυτούς  που η εταιρεία αναγκαστικά θα επιδιώξει την συμφωνία  μαζί τους, ( όπως τράπεζες με προσημειώσεις σε ακίνητα που η επιχείρηση τα χρειάζεται για να λειτουργήσει ή σε ακίνητα των  εγγυητών που δεν θα ήθελαν να τα χάσουν )  και σε αυτούς που η εταιρεία εκτιμά ότι δεν τους χρειάζεται ( άλλες τράπεζες που δεν έχουν εμπράγματα βάρη ). 

Ταυτόχρονα από την ως τώρα εφαρμογή αυτής της ρύθμισης, αποδεικνύεται ότι χρησιμοποιείται μόνο  όταν ο επιχειρηματίας , προστατευμένος από την αναστολή των δικαστικών ενεργειών που τους παρέχεται και έχοντας εξαντλήσει όλα τα περιθώρια που του παρέχονται από το νόμο,  βλέπει ότι αναγκαστικά θα πρέπει να διαπραγματευθεί με κάποιους από τους πιστωτές του.
Το ως τώρα ιστορικό των αιτημάτων άμεσων επικυρώσεων των διαδικασιών εξυγίανσης δείχνει ότι  σύντομη διαδικασία θεωρείται αυτή που διαρκεί περίπου ένα έτος από την έναρξη της ως και την επικύρωση της.

Από τα παραπάνω βλέπουμε ότι όπως εφαρμόζεται ο νόμος, ο επιχειρηματίας έχει αρκετό χρόνο να εκμεταλλευθεί την υπό εξυγίανση επιχείρηση, όπως αυτός κρίνει καλύτερα.

Προσοχή !!! Με βάση αυτό το νόμο, ο επιχειρηματίας έχει την δυνατότητα να  εξαντλήσει όλα τα χρονικά περιθώρια που του παρέχει, με στόχο  να  απαξιώσει την υπό εξυγίανση επιχείρηση και να ξεκινήσει μέσω υπεράκτιων εταιρειών την λειτουργία μιας νέας επιχείρησης, στην οποία δεν θα είναι ο νόμιμος εκπρόσωπος αλλά θα είναι ο ιθύνων νους  και βέβαια ο βασικός μέτοχος των  εταιρειών στις οποίες θα κατευθύνονται όλα τα κέρδη της,  με την μορφή μερίσματος.

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ ΤΡΑΠΕΖΙΚΩΝ ΚΥΚΛΩΝ

Όλες οι επιχειρήσεις  θα μπορούν να αιτούνται το άνοιγμα της διαδικασίας εξυγίανσης μέσω της κατάθεσης πρότασης στο αρμόδιο δικαστήριο,  ως εξής :  
1.                   Η συζήτηση θα γίνεται εντός διμήνου από την υποβολή της αίτησης, η οποία θα κοινοποιείται σε όλους τους εγχώριους πιστωτές. Δεν θα δίνεται καμία αναβολή  ούτε λόγω εκλογών ούτε λόγω συνεκδίκασης , ούτε λόγω υγείας. Ο αρμόδιος δικηγόρος να έχει ορίσει αναπληρωτή του.
2.                   Στις οικονομικές καταστάσεις, που θα προσκομίζει ο αιτούσα με τις οποίες  αιτείται  το άνοιγμα της διαδικασίας εξυγίανσης ,  σε περίπτωση που εμφανίζονται απαιτήσεις της εταιρείας από τους εγγυητές ή εταιρείες συμφερόντων τους ή εταιρείες που ενέχονται συγγενικά τους πρόσωπα, αμέσως η αίτηση της εταιρείας να μην γίνεται καν δεκτή ούτε για συζήτηση ενώ θα αφαιρείται από τον εμπειρογνώμονα η άδεια σύνταξης σχεδίων  σε περίπτωση που δεν το αναφέρει.
3.                   Επίσης ο εμπειρογνώμονας να υποχρεούται να αναφέρει  την περιουσία των εγγυητών και συγγενών εταιρειών.  Σε περίπτωση που η εταιρεία ή οι εγγυητές έχουν μεταβιβάσει περιουσιακά στοιχεία από το Β εξάμηνο του 2007 και εντεύθεν  σε συγγενικά τους πρόσωπα ή εταιρείες συμφερόντων τους η αίτηση δεν γίνεται δεκτή και σε περίπτωση που ο εμπειρογνώμονας δεν το αναφέρει, να ισχύει ότι παραπάνω
4.                   Σε περίπτωση που το αρμόδιο δικαστήριο εγκρίνει το άνοιγμα της διαδικασίας εξυγίανσης  (εντός μηνός από την συζήτηση )  και ορίσει μεσολαβητή θα πρέπει η απόφαση του αρμόδιου δικαστηρίου να δημοσιεύεται εντός  μηνός στο Δελτίο Δικαστικών Δημοσιεύσεων και στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο. Σε περίπτωση που αυτό δεν γίνει, η διαδικασία εξυγίανσης τερματίζεται.
Ο μεσολαβητής πρέπει εντός τετραμήνου να καταθέσει την πρόταση του στο αρμόδιο δικαστήριο χωρίς καμία επιπλέον παράταση.                                                 

   Το σχέδιο εξυγίανσης για να εγκριθεί θα πρέπει να έχει την σύμφωνη γνώμη της ενιαίας δημόσιας τράπεζας και όλων των τραπεζών που ενδεχομένως  δεν θα  έχουν ενταχθεί σε αυτή.
Επίσης πλέον της παραπάνω παραμέτρου, θα απαιτεί τουλάχιστο την συναίνεση του 60% των πιστωτών στο οποίο να περιλαμβάνεται το 40% των ενυπόθηκων  δανειστών ( αυτών που σε ασφάλεια των πιστώσεων τους, έχουν γράψει προσημείωση ).

Η συμφωνία θα μπορεί να προβλέπει να  διαγράφονται οι προσαυξήσεις των οφειλών που προέρχονται από χρέη στο δημόσιο και σε ασφαλιστικά ταμεία ( που δημιουργήθηκαν μετά το Β εξάμηνο του 2007 )  και  θα παρέχεται  η δυνατότητα εξόφλησης των παραπάνω υποχρεώσεων  σε 120 μηνιαίες δόσεις. Η παραπάνω συμφωνία δεν θα μπορεί να προβλέπει διαγραφή χρεών των παραπάνω φορέων πλέον των προσαυξήσεων.  

Όσο δε για τυχόν οφειλές σε εργαζόμενους αυτές θα εξοφλούνται εντόκως εντός 12 μηνών.
Για τις τράπεζες σε περίπτωση που αυτή προβλέπει διαγραφή δανείων, αυτό θα ισούται με ισόποση κεφαλαιοποίηση χρεών.
Για παράδειγμα: μια επιχείρηση που με την συμφωνία εξυγίανσης πετυχαίνει διαγραφή  τραπεζικών της υποχρεώσεων , ποσού € 200 χιλ, αυτό αυτόματα θα σημαίνει ότι σε αυτή την επιχείρηση πραγματοποιείται αύξηση κεφαλαίου € 200 χ με νέο μέτοχο την ή τις τράπεζες. Σε περίπτωση που το προηγούμενο μετοχικό κεφάλαιο της επιχείρησης ήταν  € 200 χιλ. θα υπάρχει συνδιοίκηση  του επιχειρηματία με την τράπεζα. Σε περίπτωση που το προηγούμενο  μετοχικό κεφάλαιο ήταν κάτω των € 200 χιλ,, τότε η διοίκηση της επιχείρησης θα μεταβιβάζεται στην, ενιαία δημόσια συνήθως, τράπεζα και θα ασκείται από κοινού με τους εργαζόμενους σε αυτή.                                                       

   Στην περίπτωση αυτή, η τράπεζα θα επιδιώκει να δώσει έμφαση στην επιβίωση και ανάπτυξη  επιχειρήσεων που η συμμετοχή τους στην προστιθέμενη υπεραξία του προιόντος είναι σημαντική ( συνήθως επιχειρήσεις του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα ή επιχειρήσεις νέων τεχνολογιών ).
Ευνόητο είναι σε περίπτωση που η συμφωνία δεν προβλέπει διαγραφή τραπεζικών χρεών, η υπό ρύθμιση οφειλή θα εκτοκίζεται με ενήμερο επιτόκιο για όλη την περίοδο της που η οφειλή είχε μεταφερθεί σε οριστική καθυστέρηση.
5.                   Το δικαστήριο πρέπει να συζητήσει την πρόταση του εντός μηνός και εντός ενός μηνός να εκδώσει την απόφαση του η οποία είναι τελεσίδικη ( δεν επιτρέπει εφέσεις ). 
Η  απόφαση του δημοσιεύεται εντός μηνός σε περίπτωση που παρέλθει άπραγο το ανωτέρω διάστημα η απόφαση παύει να ισχύει. Η επικυρωμένη πρόταση θα  δεσμεύει το σύνολο των πιστωτών, τόσο  τους συναινούντες πιστωτές σε αυτό, όσο και τους μη συμβαλλόμενους
6.                   Στο μεσοδιάστημα των ένδεκα μηνών θα υπάρχει προσωρινή αναστολή των δικαστικών ενεργειών κατά της επιχείρησης και των ενεχομένων .    
7.                   Κατάργηση της δυνατότητας άμεσης επικύρωσης διαδικασίας εξυγίανσης, καθώς  το προτεινόμενο  σχέδιο είναι πιο διαφανές ( αφού η πρόθεση της επιχείρησης για άνοιγμα της διαδικασίας εξυγίανσης κοινοποιείται σε όλους τους πιστωτές ) και πιο σύντομο (  μόνο ένδεκα μήνες ) .

ΟΙ ΗΔΗ ΠΤΩΧΕΥΜΕΝΕΣ

Σε ότι αφορά τις ήδη πτωχευμένες επιχειρήσεις,  όπου  με δικαστική απόφαση έχει ορισθεί σύνδικος πτώχευσης και εκπλειστηριάζει την περιουσία της εταιρείας και των εγγυητών,Τα θέματα και εδώ ποικίλοτροπα είναι φανερό όμως ότι πρέπει να περιορισθεί ο χρόνος  της διαδικασίας μέχρι ο σύνδικος να ολοκληρώσει την διαδικασία ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων των εγγυητών.
Τα ερωτηματικά που παραμένουν είναι αρκετά όπως  
·         Το φαινόμενο των δολίων πτωχεύσεων όπου οι φορείς της επιχείρησης αφού την απογυμνώσουν από όλα τα περιουσιακά της στοιχεία την πτωχεύουν. Εκεί θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα στους προνομιακούς πιστωτές ( εργαζόμενους , ασφαλιστικά ταμεία και Δημόσιο ) αλλά και στις τράπεζες ακόμα και αν έχει βγει απόφαση με την οποία μια εταιρεία κηρύσσεται σε πτώχευση, αυτοί εντός τριμήνου να ζητούν επανεξέταση της αίτησης, προσκομίζοντας στοιχεία που να αποδεικνύουν τους ισχυρισμούς τους.
·        Επίσης υπάρχουν πολλές πτωχευμένες  μεταποιητικές επιχειρήσεις ( ΦΙΛΚΕΡΑΜ – Johnson,  πρόσφατα η ΒΙΟΜΕ, ΝΕΟΣΕΤ ) όπου τα   περιουσιακά τους στοιχεία εκπλειστηριάζονται , συνήθως σε τιμή υποδιέστερη από την πραγματική τους αξία. Αν σε αυτές τις επιχειρήσεις όπου παράγουν προιόντα με υψηλή προστιθέμενη αξία, οι εργαζόμενοι ή κάποιος άλλος προνομιακός πιστωτής ή η Τράπεζα θεωρούν ότι μπορούν να τις μετατρέψουν σε βιώσιμες,και πρέπει να εξεταστούν τρόποι αναστολής της πτωχευτικής διαδικασίας και επαναλειτουργίας της επιχείρησης με ιδιοκτήτες τους εργαζόμενους και την Τράπεζα      

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ

Με βάση τα παραπάνω, προκύπτει ότι οι προτεινόμενες αλλαγές στο πτωχευτικό δίκαιο:  
δεν δημιουργούν ένα δίκτυ προστασίας για τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες,έτσι ώστε να
ενισχύουν τους πραγματικούς επιχειρηματίες  ( μέσω των μειωμένων  καταβολών χωρίς προσαυξήσεις  σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές και μέσω του ενήμερου επιτοκίου κατά την διάρκεια μεταφοράς σε Ο/Κ ) όμως τιμωρούν και αποθαρρύνουν τις καταδολιευτικές μεταβιβάσεις και τις δόλιες πτωχεύσεις .

Υπενθυμίζουμε την ρεαλιστική πρόταση με βάση την πραγματική εμπειρία και όχι την θεωρητική γραφειοκρατική γνώση και η οποία απο ότι φαίνεται δεν εισακούγεται .
ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΛΛΑΓΗΣ ΣΤΟ ΠΤΩΧΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Καλό θα είναι να ακούσετε την κοινωνία και τους πυρήνες της αντί τα τζάκια των θεωρητικών .

www.fotavgeia.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: